TimoHeinonen

Mauton sijaan oikea pieni auto?

Viikonloppuna saimme järkyttävän uutisen Sastamalasta. Julkisuudessa 
olleiden tietojen mukaan perheriidan takia itsemurhaa yrittänyt 
rattijuoppo ajoi tahallaan vastaantullutta autoa päin. Vastaantulija 
olikin mauto eli mopoauto ja sen tiedämme mitä siinä tapahtui. 
Järkyttävää piittaamattomuutta ja itsekkyttää. Osanotto nuorten uhrien 
omaisille ja kaikille joita tapahtuma on koskettanut ja järkyttänyt.

Olisi mukava yrittää löytää ratkaisu siihen miten voisimme estää 
tällaiset tapahtumat tienpäällä. Miksi pitää tuhota toisten elämä oman 
itsekkyyden edessä? Tuhota samalla vielä monen muun elämä ja perheiden 
elämä. Miksi itsemurhaan päätyvän pitää vaarantaa vastaantulijan ja 
usein jopa rekkakuskinkin terveys ja elämä oman itsekkyyden edessä? En 
pysty ymmärtämään enkä löytämään keinoakaan puuttua ja korjata sitä.

Sastamalan tapauksessa ei nyt esittämänikään malli olisi todennäköisesti 
pelastanut nuoria, mutta monessa muussa onnettomuudessa kyllä ja siksi 
nostan tämän asian nyt uudelleen keskusteluun. Olen valmis tekemään 
tästä myös lakialoitteen eduskunnassa jos asia ei lähde nyt etenemään 
muuten. Nykyinen ajokorttilakihan ei nimittäin tunne nyt autoa joka 
olisi rajoittimella säädetty kulkemaan hitaampaa vauhtia, mutta 
toivottavasti pian tuntee.

Kyse on siis siitä, että voisiko samalla rahalla antaa nuorille 
mopoautoa turvallisemman kulkuvälineen. Esimerkiksi oikeat pienet autot 
kuten Toyota Aygo, Volkswagen Up ja Citroen C1 maksavat kutakuinkin 
saman verran kuin mopoauto Ligier JS50C. Kaikkien hinnat ovat noin 12 
000 euron hujakoissa. Toyotassa, Volkswagenissa ja Citroenissä on 
kaikissa kuitenkin esimerkiksi ABS-jarrut, hätäjarrutehostin, 
ajonvakautusjärjestelmä ja turvatyynyt niin kuskille, apukuskille kuin 
sivusuuntaisiinkin törmäyksiin. Ligieriin on kuljettajan turvatyyny toki 
saatavana lisävarusteena, mutta muita ei ole saatavana edes rahalla. 
Pikkuinen aito ja oikea auto olisi vielä edullisempikin jos se 
myytäisiin mopoautojen tapaan ilman autoveroa. Näinhän se pitäisi 
tällöin myydäkin.

Seuraavaksi kun katsomme onnettomuustilastoja niin huomaamme, että 
mopoautoilla sattuu vajaa 90 onnettomuutta tuhatta mopoautoa kohden 
vuodessa. Tavallisten mopojenkin kohdalla suhdeluku on vain noin 20 ja 
henkilöautoillakin vain kolmasosa monoautoista eli noin 30 onnettomuutta 
tuhatta autoa kohden. Ja onnettoomuuksissa mopoauton kanssa sattuu 
enemmän myös henkilövahinkoja ja nämä molemmat vaikuttavat siihen, että 
vakuutusmaksut ovat hulppeat. Kaskon kanssa mopoauton vakuutus nousee 
useisiin tuhansiin euroihin pelkän liikennevakuutuksenkin ollessa jo 
jopa 1500 euroa.

Miksi emme siis antaisi nuorillemme alle turvallisempaa kalustoa missä 
pakollisena olisi turvatyynyt, ajonvakausjärjestelmä ja AMB-jarrutkin? 
Itse olisin siihen valmis, että 15-vuotias saisikin alleen aidon pienen 
auton mikä on rajoitettu kulkemaan esimerkiksi nykyinen 45 km/h tai 
vaikkapa 60km/h. Rajoitin maksaisi noin pari kolme sataa euroa ja se 
olisi teknisesti mahdollista asentaa raskaankaluston 
nopeudenrajoittimien tapaan lukitussinetillä kaasun johtosarjoihin. Näin 
sen luvaton poiskytkentä kesäöinäkään ei olisi mahdollista.

Kun nuori sitten jatkaisi ajokoulutustaan täytettyään 18 vuotta ja 
ajaisi B-ajokortin niin rajoitin voitaisiin huollossa poistaa ja jos 
autoveroa ei olisi maksettu niin se maksettaisiin tässä vaiheessa. 
Toisena vaihtoehtona tietenkin sekin, että pikku Volkkari menisi 
eteenpäin seuraavalle nuorelle kuskille. Tai saisihan siitä näppärän 
kauppakassinkin perheen isälle jos nuori haluaisi ajokortti-iässä jo 
jonkun isomman auton. Vaihtoehtoja olisi monia ja kaikki järkevämpiä 
kuin nykyinen mopoautoilu.

PS. Niin ja olen minä joskus miettinyt nuorisoajokortinkin käyttöönottoa 
pitkien etäisyyksien Suomessa. Virossa ja Britanniassa se taitaa toimia 
Yhdysvaltain tapaan ihan hyvin. Ja pääsisihän Kalle Rovanperäkin sen 
myötä mukaan Suomen MM-ralliin ja toivottavasti pääsee nyt muutenkin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Autovero tappaa ja vie pyörätuoliin Suomessa.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"Rajoitin maksaisi noin pari kolme sataa euroa ja se 
olisi teknisesti mahdollista asentaa raskaankaluston 
nopeudenrajoittimien tapaan lukitussinetillä kaasun johtosarjoihin. Näin 
sen luvaton poiskytkentä kesäöinäkään ei olisi mahdollista."

Jep. Tästä syystä ei varmaan muistakaan nopeudenrajoittimella varustetuista ajoneuvoista ole koskaan poistettu rajoitinta. Mopot anyone? Ja kyselkää vaikka Liikkuvasta Poliisista, löytyykö Suomen teiltä raskasta kalustoa, josta rajoitin on poistettu/ ohitettu. Ai niin, ei voi kysyä, koska se lakkautettiin jo. No, jännästi ne rekat vain välillä kulkee toista sataa. Ovat kyllä pääosin ulkomaisissa kilvissä, mutta kuitenkin.

Mitäs sitten kun joku 15-kseäinen valopää ohittaa rajoittimen ja kiskaisee sen isin ostaman Bemmin vaikkapa päiväkotiryhmän päälle?

Miksi ihmeessä mopoauton tapainen idioottimaisuus pitäisi korjata vielä isommalla idioottimaisuudella? Jotta pari autokauppiasta saa lisää liikevaihtoa?

Käyttäjän JormaHrknen kuva
Jorma Härkönen

Kyllä tässä paljon järkeä olisi. Mopoauto saattaa olla turvaton ihan kaupunkitömäyksissäkin. Ilmeisesti aikanaan mopoautot hyväksyttiin kovin hätiköidysti.

Yksi käyttöä tietenkin rajoittava asia olisi se, että mopoautolla saisi ajaa vain teillä, joilla nopeusrajoitus on korkeintaan 60 km/h. Nopean liikenteen maanteillä riskit moninkertaistuvat ja kolaritilanteissa eisäästä mikään.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Oikea auto on selvästi turvallisempi ja usein myös halvempi kuin mopoauto. Valtio saisi bonuksena autoveron myytävistä laitteista. Vaikea keksiä, miksei nuori voisi ajaa autolla, jonka rakenteellinen nopeus on rajoitettu mopoluokkaan ja jossa on hitaan ajoneuvon kolmio takana. Ehkä edessä voisi olla vielä joku tunniste tutkamiesten työn helpottamiseksi.

Samaan närästykseen voisi 9-luokkalaisille opettaa kansalaistaidon kurssina, miten liikenteessä toimitaan ja miten ajetaan traktoria, mopoautoa, moottorikelkkaa tms. Kurssin läpäisseet voisivat sitten lunastaa ajokortin näihin laitteisiin, jos sellaisen haluavat. Muut hyötyvät kurssista sen, että osaavat varoa ko laitteita.

Rauno Kohtala

Nyt Heinonen on ytimessä.

Autot 16 v ja rajottimet käyttöön 80 max, ensi mb ajokoe ja kirjallinen tutkinto pakko.Ajonäyttö ja opetus annettaisiin tällä verottomalla tai puolivero ensiautolla

Jos autot alkaa kulkemaan ylinopeutta, räpsätään autovero ja ajokielto välittömästi voimaan.

Tällä uudella verottomalla tai puoliverollisella ensiautolla voisi kuitenkin kotiopettaa jatkossa lopullisen ajokortin joka vapautettaiskin tässävaiheessa rajoittimesta ja pantaisiin veŕolle jolloin se olisi vapaasti pidettävissä tai vaihdettavissa uuteen.

Ja mikä parasta sen kortin voisi ajaa edullisemmin nekin ketä sitä ei kotiopein opettaa esim oman ajoneuvon kulualennuksin autokouluissa.

Tässä olisi yksi kilpailumuoto piristää asiaksvirtaa autokoulujen opinahjoon.

Turvallista matkaa ja mopoautovihaajien poistumista liikenteeseen toivoen.

Juuso Hämäläinen

Lämpimästi suositeltava ehdotus. Mopoautot ovat älyttömän lainsäädännön älytön seuraus. Kuolemanloukkuja ja tien tukkijoita. Lisäksi kalliita.

Normaalit autot sopivst nuorille 15v iästä alkaen mainiosti. Autoken teholle yläraja ja nopeuden rajoitin. On järkevää, että kaikki autot voivat liikkua taajamissa samoilla nopeuksilla. Nuorten auton sopiva huippunopeus on 80km/h.

Koska Suomi epäonnekseen kuuluu EUhun, on lakeja muutettava Brysselistä lähtien. Merkel puoltaa mielellään lakeja, jotka edistävät autojen myyntiä.

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Yksi ratkaisu voisi olla uusi ajoneuvoveroluokka, jossa ajo-oikeus olisi esimerkiksi jo 16-vuotta täyttäneille. Ajoneuvoluokassa olisi tietyt enimmäiskoko- ja muut tekniset vaatimukset.

Sellaisia ajoneuvoja on jo olemassa, kuten esimerkiksi Japanin kei-autoveroluokan sallimat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kei_car
Ko. Ajoneuvpoluokka ei olisi hyödyksi vain nuorille kuljettajille, vaan kaikki, joille normaali iso auto on turhan järeä (mm. ns. "kauppakassi"-käyttö), hyötyisi siitä.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Osaanottoa kaikille tapahtumaa koskettaneille.

Parempi ratkaisu olisi ettei autoa pääsisi ajamaan alkoholin vaikutuksen alaisena ts. alkolukot autoihin.

Käyttäjän AnssiTiisala kuva
Anssi Tiisala

Ruotsissa nämä volvot on rekisteröity traktoreiksi.Nopeurajoitus oli uuden ajokortin saaneille aikoinaan 80 km/t . Poistettiin voisi kerätä kokemukset tältä ajalta ja arvioida uudelleen . Rajoittimen poisto voitaisiin sanktioita: kilvet pois ja uudelleen katsastus hyvää hintaa vastaa ja tietysti kuskilta kortti pois pariksi vuodeksi .

Rami Reunanen

Edottomasti mopoautot sallittava / muutettava törmäytesteissä hyväksytyistä automalleista!

k.o. auto voisi olla käytössä saman perheen jäsenellä, normaali ajokortilla ja auto mode (max. ajonopeus 40kmh / tai normaalinopeus) valittavissa esim. bio tunnisteella!

Rami Reunanen

Harri Markkula

Taitaa olla jotkin vaalit taas tulossa, kun tällaisia keskustelunavauksia sinkoilee.

Mopoauto on tästä yksittäisestä ikävästä tapahtumasta huolimatta säästänyt *paljon* nuorten ihmisten henkiä. Kannattaa vilkaista tilastoja eikä vain luottaa MuTu-menetelmään.

Harri Markkula

Jos mopoautot pitää kieltää sillä logiikalla, että niissä ihmisen käy huonosti isomman ajoneuvon kuljettajan ajaessa tahallaan päälle, pitää myös polkupyöräily kieltää samasta syystä.

Eihän siitä ole paljonkaan aikaa kun polkupyöräilijä sai surmansa Tukholmankadulla autoilijan kiilaamisen ja jarruttamisen takia.

Jalankulkijoitakin kuolee autojen alle, joten olisiko aika kieltää jalan liikkuminenkin.

Kuten huomaate, tämä logiikka ei toimi. Aina on olemassa "pienin ja heikoin" kiellettäväksi. Fiat 500 on taas markkinoilla, mutta kyllä siinä matkustava kuole jos linja-autolla päälle ajaa. Pitääkö siis kaikki linja-autoa pienemmät kulkineet kieltää.

Mopoauto on ollut markkinoilla parisenkymmentä vuotta ja se on säästänyt useiden nuorten ihmisten hengen joka vuosi. Kannattaa vilkaista tilastoja, kuten edellisessä viestissä vinkkasin.

Toimituksen poiminnat