TimoHeinonen

Turvallisemmat nuorisoautot tulevat mopoautoja korvaamaan

Mopoautojen rinnalle ollaan lopulta saamassa nuorille turvallisempia kulkupelejä. Lausuntokierroksella juuri olleessa esityksessä nuorille annettaisiin oikeus ajaa pienillä oikeilla nopeudeltaan rajoitetuilta autoilla. Lakiesityksessä puhutaan ns. kevytautoista, mutta ehkä kuvaavampi nimi uusille autoille olisi nuorisoauto.

Erityisesti nuoria varten suunnitellut kevytautot olisivat muuten ihan tavallinen auto, mutta niiden huippunopeus rajoitettaisiin teknisesti. Lausunnolla ollut Liikenne- ja viestintäministeriön valmistelema pohjaesitys lähtee siitä, että nykyisten mopoautojen tapaan myös kevytautot saisivat kulkea vain enintään 45 kilometrin huippunopeutta. Lausuntokierroksella tämä aiheutti odotetusti eniten muutosehdotuksia. Olen myös itse esittänyt ja ajanut kevytautoille hieman korkeampaa 60km/h maksiminopeutta. Näin liikenne sujuisi paremmin myös kehäteillä ja muillakin isommilla teillä ja auto pääsisi myös risteyksissä turvallisemmin liikkeelle ja pois alta. Taajamissa maksiminopeus olisi kuitenkin muun liikenteen tapaan luonnollisesti nopeusrajoitusten määräämä 40km/h ja monissa paikoissa jo 30km/h eli taajama-alueiden ulkopuolinen maksiminopeuden nosto ei tätä muuttaisi.

Liikenteestä tulisi siis sujuvampaa ja kevytautoilla voisi kulkea paremmin matkoja myös naapurikunnista kaupunkeihin, kouluihin ja harrastuksiin. Ja 60km/h -maksiminopeudella auto toimisi hyvinkin pikkumatkoilla myös perheen kakkosautona. Ja toivottavasti tulevaisuudessa saadaan käyttöön myös älyavaimia missä vauhdin rajoittaminen tapahtuisikin samassa autossa kuljettajan oikeuksien mukaan. Tytär siis ajaisi nuorisoautovauhtia ja kun isä hyppäisi kauppareissulle rattiin niin auto kulkisikin kehäteillä jo normaalien nopeusrajoitusten mukaisesti. Tämä olisi teknisesti jo nytkin mahdollista. Itse olisin tähän valmis samantien.

Kevytauton ajamiseen tarvittaisiin vastaava ajokortti kuin mopoautoon ja nimensä mukaisesti kevytauto olisi kooltaan pieni auto minkä omamassa saisi olla enintään 1 500 kiloa. Sähkömoottorisessa kevytautossa ei kuitenkaan olisi tätä painorajoitetta. Sähköllä kulkeva nuorisoauto siis saisi painaa enemmänkin kuin 1500kg.

LVM esityksessä kevytautoksi voisi muuttaa myös käytetyn auton. Muutettavan henkilöauton olisi aluksi oltava vuosimallia 2014 tai uudempi. Tällä varmistettaisiin, että kaikissa kevytautoissa olisi kaikki vaadittavat turvavarusteet lukkiutumattomista jarruista luistonestoon yms. Myös turvatyynyt oikeissa autoissa olisi vakiona kun nykyisiin mopoautoihin niitä ei täydessä kapasiteetissa saa edes lisävarusteena. Kevytautojen tärkein motiivi onkin juuri merkittävä lisäturva nuorille tienkäyttäjille. Myös törmäystilanteissa oikeat autot ovat jalankulkijoidenkin kannalta turvallisempia korirakenteidensa kautta.

Esityksen mukaan kevytauto saisi olla korkeintaan 10 vuotta vanha. Näin varmistettaisiin, että autot olisivat aina myös mahdollisimman tuoreita. Itse olisin valmis vielä muutamaan näitä esityksiä nyt lausuntokierroksen jälkeen. Maksimi-ikää ei kevytautoille minusta tarvittaisi ja olisi tärkeä tehdä kevytautoista sellaisia, että ne olisivat mahdollisimman monien perheiden ja nuorten saavutettavissa. Minusta riittävä vaade kevytautoille olisi nämä tärkeimmät turvavarusteet vuosimallin sijaan.

Vaatimuksia voitaisiin hyvin lisätä sen myötä kun ne uusiin autoihin tulevat. EU:ssa on esimerkiksi jo linjattu, että vuodesta 2021 eteenpäin jokaisesta myytävästä uudesta henkilöautosta , siis jatkossa myös kevytautosta, on löydyttävä mm. nykyistä kehittyneempi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti, tehokkaampi suoja sivusuunnassa tapahtuvalle törmäykselle puun tai pylvään kanssa, suurempi jalankulkijan tai polkupyöräilijän päätä törmäyksessä suojaava alue sekä peruutuskamera tai -tutka. Yksitoista uutta turvallisuutta parantaa ratkaisua ovat osa EU:n liikennekuolemien vähentämiseen tähtäävää Vision Zero -projektia.

Ja myös mopoautojen rinnalle tuotavien kevytautojen tavoitteena on nimenomaan parantaa nuorten liikenneturvallisuutta tarjoamalla mopoautoja vankempi ja turvallisempi vaihtoehto. Siksi aikanaan itsekin asiasta esityksen tein ja olen uudistusta nyt eteenpäin vienyt ja tyytyväinen kun nyt työ tuottaa tulosta.

Nyt EU:kaan ei enää vastusta mahdollisuutta sallia 15-17-vuotiaille nuorille autoilu nopeusrajoitetuilla kevytautoilla. Toisin sanoen kyseessä on siis jäsenmaan sisäinen asia ja nyt olemme siis asiassa etenemässä ja reippain askelinkin. 

Jos nyt suunnitellut aikataulut pitävät ja esitys kevytautoista saadaan eduskunnan käsittelyyn syyskuun lopulla niin meillä on mahdollisuus saada kevytautot käyttöön jo ensi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Ja sitten puhutaan kuinka nuorten yleiskunto on heikentynyt ja armeijaan menevien luut ja lihakset eivät kestä rasitusta. Toista se oli meidän nuoruudessa, ei ollut kevyitä tai raskaita autoja, hiihdettiin kouluun 50 kilometriä suuntaansa, kesät ja talvet.

Käyttäjän KristianSheikkiLaakso kuva
Kristian Sheikki Laakso

LOistava uudistus, mutta jos tuo nopeus jää tuohon 45km/h jää hanke todella torsoksi. Tuo 45km/h on jäänne mopojen rakenteellisesta nopeudesta. Ei perustu mihinkään todelliseen tutkimukseen kuin mihinkään muuhunkaan. Jos tuo ei muutu, niin usko kyvykkäisiin päättäjiin saa taas keerran aimo kolahduksen.

Vieläkö sinne olisi saatu yli 60km/h nopeusrajoitetuilla teillä väistämisvelvoillisuus, niin olisin anatanut hallitukselle arvosanan 9.

Kymppi jää sen vuoksi antamatta, kun tuo uusi auto vaatimus estää liiketoiminnan ja harrastuskulttuurin syntymisen tuon hankkeen ympärille.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Otetaanpa kirjoituksesta ja esityksestä pari kohtaa:

Turvallisemmaksi kenelle? Kyllä, varmasti henkilöauton kori on auton sisällä istuvalle turvallisempi kuin mopoauton, mutta entä törmäyksen toiselle osapuolelle? Entä niissä väistämättä tulevissa tapahtumissa, joissa kevytauton nopeusrajoitin on ohitettu, ja 15-vuotiaan mopoautoilijan käsissä onkin 200km/h kulkeva ja 1500kg painava ohjus? Valitettavia yksittäistapauksia, joita ei voinut kuvitellakaan, kun lakiesitystä valmistellaan?

Entä liikenteen sujuvuus? Lakimuutoksen on arvioitu lisäävän kevytautojen määrää huomattavasti. Tämä tarkoittaa muuta liikennettä huomattavasti hitaampien ajoneuvojen lisääntymistä, ja vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen erityisesti vilkkaasti liikennöidyillä kaksikaistaisilla tieosuuksilla. Käytännön esimerkkinä vaikkapa juuri tänä aamuna Naantalin pikatiellä mopoauto veti 80km/h nopeusrajoitusalueella perässään 45km/h kulkevaa autoletkaa Turun suuntaan. Jollain logiikalla liikenne ilmeisesti sujui hyvin? Liikenneturvallisuuskin näytti paranevan, kun letkassa ohiteltiin surutta ohituskieltoalueella, sulkuviivojen päältä ja melkein vastaantulijaa päin.

Käyttäjän HeikkiRinnemaa kuva
Heikki Rinnemaa

:)

Henkilöautoilun lisääminen lisää kaikkien infrakuluja sekä autoistumista.
Se taasen on vastoin kestävää kehitystä ja luonnonvarojen riittävyyden ekologista ongelmaa.

Onko siis viisasta lisätä henkilöautoilua?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Esitys kevytautoista on puutteellinen juuri niistä syistä jotka Heinonen nostaa esille. Huomaa että valmistelun takana on automaahantuojien voimakas lobbaus.

Teknisenä toteutuksena riittäisi 60:n tai 45:n lätkä ja hitaan ajoneuvon merkkikolmio mutta jos rakenteellisiin muutoksiin ryhdytään, vanhan auton nopeuden rajoittaminen on aivan yhtä helppoa kuin uudenkin auton. Syyt miksi uusia autoja pitäisi preferoida ovat lähinnä huonosti perusteltuja.

Toki useimmissa Euroopan maissa pohdinta yli kymmenen vuotta vanhoista autoista olisi lähinnä teoreettista. Suomen autokanta pitäisi kertakaikkiaan uudistaa laskemalla hinnat poliittisin päätöksin länsi-Euroopan tasolle.

Toimituksen poiminnat