TimoHeinonen

Mikään ei rauhoita liikennettä niin hyvin kuin elävä poliisimies tai -nainen

Kesän aikana on esitelty innolla, miten teiden varsille saadaan uusia peltipoliiseja. Osa poliiseista tuntuu olevan uusista peltisistä kavereistaan niin innoissaan, että uutisoinnitkin ovat menneet minusta täysin sivuraiteille. Todellinen ongelma mihin pitäisi puuttua on jäänyt näin pienten ylinopeuksien ja passikuvantarkkojen kameratolppakuvien pimentoon. Nykyisen hallituksen tavoitteena onkin pystyttää kautensa aikana vuoteen 2023 mennessä Suomeen yhteensä 500 uudenteknologian peltipoliisia. Tänä vuonna tavoitellaankin jo 70 miljoonaa euroa valtionkassaan peltipoliisituloja.

Itse sain tutustua vuosituhannen vaihteessa lääkäri Timo Tervoon. Nykyisin Liikennelääketieteen professorina toimiva Tervo on pitänyt ansiokkaasti esillä liikenteemme todellisia turvallisuusuhkia ja arvostellut toissijaisuuksiin puuttumista. Tervo on alleviivannut, että hän ei vastusta nopeusvalvontaa - en minäkään - mutta nyt tässä valvonnassa ollaan edetty käytännössä pelkästään sakkotulojen kerääminen edellä ja unohdettu oikea liikenneturvallisuus.

Yksi selkeä ero sakkorysärakentamisessa on meillä verrattuna esimerkiksi Ruotsiin se, että nopeusvalvontakameroiden kohdalla ei ilmoiteta nopeusrajoitusta. Tämä aiheuttaa rajujakin jarrutuksia, kun kohdalle osuva autoilija ryhtyy empimään mikähän se nopeusrajoitus oli. Olen tehnyt tästä nyt eduskunnassa maamme hallitukselle korjausesityksen.

Tervo totesikin, että ylinopeudesta on tehty näin Suomen yleisin rikos. Yli 300 000 ylinopeussakkoa ja toinen mokoma kirjallisia huomautuksia on ennätysmäärä Pohjoismaissa. Tästä huolimatta emme ole kuitenkaan liikenneturvallisuudessa esimerkiksi yhtään Ruotsia tai Norjaa edellä vaan itseasiassa perässä.

Suomen ja itseasiassa koko Euroopankin ensimmäinen liikennelääketieteen professori kohdentaisi myös peltipoliisiresursseja toisin. Sen sijaan, että niillä tavoitellaan vain euroja valtion kirstuun, olisi järkevämpää käyttää teknologiaa esimerkiksi suojateiden ja risteysten sekä turvalaitteiden ja akselipainojen valvontaan. Tervon sanoin nyt kuitenkin ”Suomessa keskitytään pistekohtaiseen nopeusvalvontaa, josta kärsivät pääasiassa riskittömät selvinpäin pientä ylinopeutta ajavat suomalaiset”. Kyse on siis pienestä ylinopeudesta mikä ajetaan vahingossa tai huomaamatta ja huomiokapasiteetti teillä meneekin tällä hetkellä lähes täysin hirvieläinten ja peltipoliisien tarkkailuun. Paremminkin sen voisi käyttää.

Lukuisten liikenneonnettomuuksienkin tutkinnoissa mukana olleena Tervo tietää mistä puhuu, kun hän toteaa, että kameroiden saavuttamaa liikenneturvallisuuden kasvua liioitellaan ja samalla ummistetaan silmät todellisilta liikenneturvallisuutta heikentäviltä seikoilta. Ehkä enemmän pitäisi kiinnittää huomiota siihen, että esimerkiksi kuolonkolareissa vain reilussa 5%:ssa kuljettaja on ollut täysin kunnossa. Toisaalta kuljettajan tilassa on ollut vikaa lähes 70% kuolonkolareista ja niistä kolmessa neljästä on mukana ollut ylinopeus. Todellinen syy siis yleensä löytyy muusta kuin ylinopeudesta. Liikenteemme turvallisuuskeskustelu ja myös uutisointi on keskittynyt lähinnä nopeusvalvonnan ympärille. Enemmän pitäisi kuitenkin puhua ja puuttua kuljettajien käytökseen, sairauksiin, päihteisiin ja itseasiassa koko liikenteessä ilmi tulevaan rikollisuuteen. Tervon ansiosta liikennekeskustelussa on alettu pikkuhiljaa kiinnittää huomiota ylinopeuksien rinnalla myös kuljettajan terveyteen, ikääntymisen tuomiin rajoituksiin, lääkkeiden ja päihteiden vaikutukseen, mutta myös psyykkisiin tekijöihin liikenneonnettomuuksien taustatekijöinä.

Peltipoliisien lisäämisen syy rahankeräämisen lisäksi on myös poliisien resurssipula. Tästä huolimatta Rinteen hallitus päätti kuitenkin ensitöikseen jälleen leikata rajusti poliisikoulutusta. Tarvittavaan ja tavoiteltuun ja laajasti kannatettuun 7850 poliisiin ei nykyinen hallitus ole pääsemässä eikä sitä edes tavoittelemassa. Vielä ennen vaaleja käytännössä kuitenkin kaikki isot puolueet kannattivat poliisimäärän nostamista tänne. Nyt liikennevalvontaa ulkoistetaan kameratolpille, jotta henkilöresursseja jäisi muihin tärkeisiin tehtäviin. Nyt pitääkin toivoa, että Rinteen hallitus muuttaa vielä tekemäänsä päätöstä ja lisää poliisien määrää 7850 tämän vaalikauden aikana. Tätä päätöstä pohjustaakseen poliisien koulutusmäärät nostettiinkin jo viime hallituskaudella silloisen sisäministeri Petteri Orpon (kok.) johdolla maksimiin. Nyt kuitenkin koulutusta ollaan ajamassa alas.

Timo Tervo totesi kuitenkin aivan oikein, että poliisi tarvitsee lisää resursseja ja myös rikollisuus liikkuu teillä. Teille tarvitaan eläviä poliiseja ja partiota, joiden toimintaan voi yhdistää myös älykkään ja oikeisiin asioihin kohdistuvan kameravalvonnan. Minusta olisikin syytä nyt myös arvioida uudelleen myös aiemmin tehtyä päätöstä liikkuvan polisiin lakkauttamisesta. Olisiko kuitenkin tarpeen myöntää tehty ratkaisu vääräksi ja ottaa takaisin käyttöön laajasti arvostustakin nauttinut liikkuva poliisi? Mikään ei rauhoita liikennettä nimittäin niin hyvin kuin elävä poliisimies tai -nainen.

 

Timo Heinonen

Kansanedustaja (kok.)

Valtiovarainvaliokunnan jäsen

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

"[H]än ei vastusta nopeusvalvontaa - en minäkään - mutta..."

Tässäpä ne tärkeimmät, eli siis oikeasti vastustat ainakin äänestäjiesi edessä liikennesääntöjen noudattamista kuin mikäkin anarkisti.

Tyypillistä kokoomuslaista ylimielisyyttä.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Liikenteessä voi nykyään touhuta aivan mitä tahansa ja aivan missä tahansa kunnossa, kunhan vain tolpan kohdalla tiekohtainen nopeusrajoitus ei ylity. Silloinkin puuttuminen tilanteeseen tulee muutaman viikon myöhässä.

Laitteet eivät siis välttämättä paranna liikenneturvallisuutta, vaan heikentävät sitä. Samalla tavoin kävisi auton tekniikan kanssa, jos katsastuksessa keskityttäisiin ainoastaan vasemman parkkivalon toimivuuden tutkimiseen ja kaikki muut osat jätettäisiin tarkistamatta.

Tällä hetkellä liikennettä muualla kuin tolppien kohdilla valvoo käytännössä yksinoikeudella herra Darwin. Jos poliisiauto joskus tiellä näkyykin, se on varsin todennäköisesti kuskaamassa juoppoa homehtuneesta putkasta naapurikuntaan tms. Liikenteen sujumista, ajokäyttäytymistä tai kuskien ja ajoneuvojen kuntoa valvotaan hyvin harvoin.

Petri Pirskanen

Siinä vaiheessa hallituksella meni persilleen asiat kun sakko tuloja alettiin laskemaan budjetissa!

Vähän sama kuin yksityistettiin parkkipirkot..
Sain juuri pari kk sakot kun autoni oli muutaman minuutin kieletyllä alueella (Kieletty alue, ilman järkevää syytä. Mutta kielto mikä kielto).
Tietysti yksityinen tulee sakottamaan tuosta, kun sakkotulot ovat hänen elämän tulonsa. Siitä ei maalaisjärki auta, tai selittelyt. Vaikka itsekin parkkeerasin autoni siihen sen takia jotta sain vietyä 5 multapussillista helpommin.. yks muistaakseni painoi 10kg.

Kunta jos olisi sakottanut, olisi varmasti selitys (OIKEA SYY) kelvannut sakkojen eväämiseksi, mutta yksityinen on yksityinen!

Kerroin tuon koska tahdoin näyttää pointin asiassa.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Sisältyykö otsikkoon tahatonta huumoria?

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvarila

Laillistetaan kannabis ja siitä säästyvät poliisiresurssit ohjataan vaikka liikenteen valvontaan. Verotulot kouluihin ja terveydenhuoltoon. Hyvä diili eiköstä.

Toimituksen poiminnat